Dina Rättigheter & Möjligheter
Synpunkter och klagomål på vård
Kartlägg din sjukdomshistorik skriftligt i ett dokument
Detta är ett fantastiskt verktyg att ha vid kontakt med sjukvården, eventuella anmälningar mot vården, myndigheter, försäkringsbolag, med flera. Det är inte alltid man minns allt som hänt och vad som sagts under besöken. Du kan även dela med dig av dokumentet till anhöriga så att de förstår vad du går igenom och vad du upplever.
Ta reda på följande innan du börjar skriva dokumentet:
Har du drabbats av en vårdskada?
Läs på om patienskadelagen
Har du drabbats av läkemedelsbiverkning?
Notera biverkningen, när du upplevde den och namn och artikelnummer på medicinen.
Har du drabbats av vaccinbiverkningar?
Notera datum du fick dosen eller doserna, batchnumret på doserna och var du fick injektionerna. Batchnumret finns på ditt vaccinationskort. Om du inte hittar numret kan du begära in detta av Folkhälsomyndigheten och deras vaccinationsregister samt begär även in alla biverkningar som är
inrapporterat på ditt/dina batchnummer.
Det är viktigt att ha koll på detta för att veta antalet biverkningar av just ditt nummer, vid inrapportering av biverkningar, vid kontakt med myndigheter,
vid utredningar om dina vaccinbiverkningar samt vid ansökan om ersättning.
Har du drabbats av vårdskada utanför sjukvården?
Då kan du kontakta Konsumentverket i Sverige som är en statlig förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor. Myndigheten sorterar under Finansdepartementet. Läs på under Konsumentverkets guider
Gå igenom journalanteckningar efter varje besök
Gå igenom dina journaler som skrivits av vårdpersonal från alla dina besök. Du kan läsa anteckningarna på 1177. Har du inte tillgång till detta, kan du begära ut alla dina journalanteckningar direkt hos berörda vårdgivare.
Stämmer de överens med vad som sas under besöket?
Om inte, notera detta. Om det saknas viktiga journalanteckningar, om du upplever felaktigheter eller annat, kontakta vårdgivaren direkt och kräv justering eller komplettering.
Om du inte är nöjd, kontaktar du därefter Patientnämnden och eventuellt IVO. Förklaring om detta finns längre ned i dokumentet.
VIKTIGT: Journalanteckningarna ligger till grund för dina möjligheter till kvalitativ vård samt framtida vård men även dina möjligheter till ersättning. Därför är det oerhört viktigt att du har koll på detta. Andra vårdgivare kan även ta del av dina journalanteckningar om du gett ditt samtycke.

Har vårdpersonal rapporterat in dina misstänkta medicin- eller vaccinbiverkningar till Läkemedelsverket?
Om de inte gjort det så bryter de mot Läkemedelsverkets föreskrift. Vårdpersonal SKA rapportera in alla misstänkta biverkningar. Det behövs ingen bevisbörda. Det ligger inte på vårdpersonalens
bedömning utan på Läkemedelsverket och Läkemedelsförsäkringens bedömning.
Stå på dig och kräv att de rapporterar in och att det står i journalen.
OBS! Du kan även ta reda på om någon vårdpersonal rapporterat in genom att kontakta Läkemedelsverket. Du har rätt att begära ut den informationen.
Vårdpersonal och läkare har enligt föreskrift skyldighet att rapportera in alla misstänkta biverkningar på mediciner och vaccin. Om detta inte görs, blir det svårt att få biverkningar
klassade som läkemedels- eller vaccinskada som i sin tur påverkar möjligheterna att få ersättning.
Du kan även rapportera in själv till Läkemedelsverket samt till Läkemedelsbolaget. Det är viktigt att rapportering görs, för annars blir de inrapporterade biverkningarna ett mörkertal.
Syftet med rapporteringen är för att Läkemedelsverket och Läkemedelsbolagen ska kunna följa upp säkerheten och effekten av läkemedlet eller vaccinet.
Dokumentera skriftligt varje besök du gör
- Datum för besöket
- Hos vilken vårdgivare
- Vad som sagts under besöket kopplat till vad som står i journalerna
- Vilken vård du fick
- Vilken vård du upplever att du inte fick
- Dina upplevelser i bemötandet från vården
- Vilket vårdbehov du har
Spalta upp alla dina symptom, eventuella biverkningar, allergiska reaktioner, provsvar etc.
Dokumentet är ditt vapen i din kamp som enskild person. Vi kan omöjligt komma ihåg allt som hänt så detta dokument är ovärderligt för dig. Detta dokument kan du skicka till läkaren du ska träffa så han/hon får ta del av den innan ditt besök eller ta med det till besöket. Skicka även detta dokument som bifogat dokument till Patientnämnd, IVO, Läkemedelsverket och Läkemedelsförsäkringen för att öka deras förståelse och kunskap om dina biverkningar, upplevelser, vård du fått och inte fått.
Ha modet och kräv sjukhusvård utifrån ditt vårdbehov
Det är tufft att vara långtidssjuk. Många patienter bollas mellan akutsjukvård och den vårdcentral man tillhör. Tyvärr är det patienterna som hamnar mellan stolarna. Detta kan ta på krafterna.
Upplever du att du inte får den hjälp du behöver, ställ krav på din läkare. Begär remisser till specialister för utredningar. Tyvärr är remissförfarandet en långdragen process som innebär att dettar upp till 3 – 4 månader innan du får kallelse till specialister. Du kan skicka egenremisser till vissa vårdgivare.
Om du besöker läkare på grund av medicin- eller vaccinbiverkningar så fråga läkaren om han/hon har kännedom om vilka symptom de ska ta i beaktning när det kommer in en patient med misstänkta biverkningar. Om de inte har den kunskapen så kommer du förmodligen inte att få nödvändig vård inom rimlig tid eller inrapportering av läkaren till Läkemedelsverket som även innebär att chansen till att ersättning minskar.
Ha mod att ifrågasätta och ställa krav.
Du har alltid rätt att lämna klagomål och synpunkter på vårdgivare. Lyssnar de inte så anmäler du till Patientnämnden i nästa steg.
Varför är det viktigt att göra det?
Du påverkar och ökar möjligheterna att sjukvården förbättras.

Upplever du att du inte får hjälp av sjukvården och/eller blir dåligt bemött av sjukvården?
Om du fortfarande inte får den vård du har behov av eller är missnöjd med det svar du fått från berörd vårdgivare gällande dina klagomål och synpunkter, så kontaktar du Patientnämnden. Är du inte nöjd med vårdgivarnas svar eller åtgärder efter det, anmäler du vidare till IVO.
Akutsjukvården hjälper bara vid akuta sjukdomstillstånd så här finns en stor patientsäkerhetsrisk då vi återigen bollas tillbaka till vår vårdcentral.
Men hur tufft det än är, ge dig inte! Ta hjälp av anhöriga om du inte orkar ta fajten själv. Vid minsta oro, kontakta alltid sjukvården.
Att tänka på vid anmälan till Patientnämnden
Läs om Patientnämnden www.patientnamnden.se samt på
1177 https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/om-du-inte-ar-nojd/.
Anmäl synpunkter och klagomål via appen eller hemsidan 1177, Mina vårdkontakter och gör en anmälan, BankID krävs för inloggning. Du kan även be dem skicka blankett som brev till dig om du inte har möjlighet att anmäla digitalt.
Vad är Patientnämnden?
Det är en fristående, opartisk instans som för fram klagomål och synpunkter i vården. Du har alltid rätt att anmäla synpunkter och klagomål om du är missnöjd med den vård du fått eller upplever att du blivit illa bemött. De har inga befogenheter att vidta disciplinära åtgärder. Dock får verksamheten ett klagomål på sig som registreras. Syftet med denna instans är att förbättra vården genom att lyfta upp klagomål och synpunkter på vården.
Vad kan Patientnämnden göra?
När du skickar in en anmälan till Patientnämnden så skickar de den vidare till berörda vårdgivare/verksamhetschefer som måste svara skriftligt på dina synpunkter, dina klagomål, frågeställningar du har eller om du har förslag på åtgärder. Svaret kommer i ett brev. Om du inte är nöjd med de skriftliga svaren så kan du kontakta ansvarig handläggare på Patientnämnden. Om du vill gå vidare så kan du anmäla till IVO som har befogenheter att vidta disciplinära åtgärder. Du kan läsa mer på deras hemsida www.ivo.se
Viktigt att tänka på när du gör en anmälan till Patientnämnden
- Berätta utförligt vad som har hänt
- Beskriv var det har hänt och vilka vårdgivare som berörs i din anmälan
- Skriv tydliga frågeställningar så vårdgivarna svarar på det du verkligen vill ha svar
på eller det du vill att de åtgärdar.Patientnämnden har en viktig roll då de jobbar för att förbättra vården så tveka aldrig att göra en anmälan till Patientnämnden om du är missnöjd med vård eller bemötandet inom vården.
Det är första steget till en bättre sjukvård som du faktiskt är med och påverkar genom dina anmälningar.
Begär ersättning för dina biverkningar
Gör en anmälan till Läkemedelsförsäkringen och Löf och begär ersättning. Antingen digitalt eller så begär du att de skickar blanketten per post med svarsbrev. Kom ihåg att skriva tydligt vilka biverkningar du har fått.
OBS! skicka med dokumentet du skrivit som bifogad fil i anmälan.
Får du avslag, överklaga! Ge dig inte. Om du får beviljat ersättning, acceptera inte för låga summor.
Ditt liv är mer värt än så.
Lag och rätt

Maj 2023
Utredning av grundlagsskydd
Jurister knutna till Läkaruppropets nätverk har närmare granskat förutsättningarna för vad som faller inom begreppet ’påtvingat kroppslighet ingrepp’. Utredningen kan läsas här:
29 januari 2022
Arbetsrättslig rättsutredning angående arbetsgivares krav på vaccination m m
Advokat Fatemeh Pakyari, som ingår i Bio-Medico Legala Nätverket på Läkaruppropet (https://lakaruppropet.se/) har sammanställt en ”Arbetsrättslig rättsutredning angående arbetsgivares krav på vaccination m m”.
Denna sammanställning kan vara till mycket god hjälp för alla som blivit uppsagda eller riskerar uppsägning på lösa grunder inom vården, men även inom andra områden.
Här tas även upp ”tvingande åtgärder” såsom krav att bära mask eller ta ett test.
Utredningen kan läsas här.
December 2021
Svar på socialdepartementets remiss avseende “Vaccinationsbevis på serveringsställen och i andra verksamheter, smittskyddsåtgärder i långväga kollektivtrafik och förlängning av begränsnings- och serveringsförordningarna S2021/07875”
Detta remissvar skrevs i december 2021 som svar på förslaget att utöka användningen av vaccinationsbeviset.
Utredningen i remissvaret kompletterar det i september ingivna remissvaret (se nedan) angående införande av vaccinationsbevis. Remissvaren är viktiga då de visar vad som var känt om viruset och vaccinen vid dessa tidpunkter. Remissvaren är skrivna av jurister, advokater, läkare, immunologer och forskare.

September 2021
Slutgiltigt remissvar
Svar på socialdepartementets remiss avseende
“Vaccinationsbevis som smittskyddsåtgärd S2021/06359”